“teşrikimesai”

Okuyucumuzun mektubu:

Sevgili Gramer Abla,

Farklı farklı kişilerden şu ifadeyi duyuyorum: “Onunla çok teşviki mesaimiz oldu”. Anladığım kadarıyla bu tanım, iki kişinin birbirini teşvik ederek çalışması anlamında kullanılıyor. Ben de bu şekilde kullanıyorum. Ancak sizin giriş yazınızda “teşrikimesai” yazdığınızı gördüm ve Gramer Abla acaba daha ilk postasından hata mı yapmış diye düşündüm, sorayım dedim.

Cevabınız için teşekkürler.

Rumuz: Öğretmen-İstanbul

————————————————————————-

Sevgili Öğretmen-İstanbul,

“Teşvik” senin de yazdığın gibi, yüreklendirme, cesaretlendirme, özendirme anlamlarına gelir. Şimdi “Teşrik-i mesai” tamlamasını anlamaya çalışalım.

“Teşrik”, müşterek, yani ortaklaşayla aynı kökten gelir. Yaptığın işe başka birini de dahil ederek, onunla beraber hareket ettiğin zaman kullanırsın. Genellikle de bu tamlama içinde kullanılır: “Teşrik-i mesai”. Pek çok bu türden tamlama gibi, TDK günümüzde bunları bitişik yazmayı öneriyor. O zaman doğru yazılışıyla “teşrikimesai”, beraber çalışma anlamına geliyor, yani bir nevi ortaklık. Bana sorarsan “işbirliği” olarak da karşılanabilir (TDK “iş birliği” olarak ayrı yazıyor ama bence gün gelecek tekrar kavuşacak bu bileşik kelimenin iki parçası).

DOĞRUSU: teşrikimesai (teşrik-i mesai yazılışı da doğrudur)

YANLIŞ: teşviki mesai, teşvik-i mesai, teşvikimesai

Öte yandan, teknolojik bir gramer abla olarak sizinle araştırmamdan edindiğim çarpıcı sonuçları paylaşmak isterim. Yaptığım Google aramasında aşağıdaki sonuçlarla karşılaştım:

teşviki mesai

About 43,800 results

teşrik-i mesai

About 22,800 results

teşriki mesai

About 14,100 results

 teşrikimesai

About 4,590 results

Gördüğünüz gibi, eğer Google arama sonuçlarına güvenir de, “bak doğrusu teşviki mesai’ymiş, bu kadar insan yanılıyor olamaz” derseniz çok yanılırsınız.

Sevgili okuyucumuza bu yanlış yazılışı düzeltmemize vesile olduğu için teşekkür ediyoruz.

Güzel Türkçemizle ve sevgiyle kalın,

Gramer Abla

Benim de ekleyeceklerim var!

