“Türkiyeli”

SORU

Merhaba Gramer Abla.

Ben bu “Türkiyeli” lafına gıcık oluyorum. Tam sizin konunuza giriyor mu bilmiyorum ama bu konudaki görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Teşekkürler,

Murat Ç.

—————————————

ÖNERİLER

Sevgili Murat,

Sorunun cevabı çok basit. Biraz anlatayım, hemen anlayacaksın.

Biliyorsun Amerikalı, Avusturyalı, Yeni Zelandalı, Portekizli, Meksikalı… gibi ifadeler vatandaşlık belirtmek için kullanılır.

En kolay anlayacağın şekilde anlatmaya çalışayım: “Azeri” dediğin zaman bir “soy” tanımı yapmış olursun. Azerbaycan Türklerine “Azeri” denir. Şöyle düşün: Sen Rus’sun, ama Azerbaycan’da doğup büyümüşsün (veya sonradan yerleşmişsin, fark etmez) ve Azerbaycan vatandaşısın. Bu durumda sana ne demeliyiz? Azeri değilsin, değil mi? Ama Azerbaycanlısın.

Belki şu örnek de işini kolaylaştırır: İskoç’sun, Birleşik Krallık vatandaşısın. Sana “İngiliz” diyelim mi? Ya da ailenin soyağacına baktığımızda Katalan’sın ve Avusturya vatandaşısın. Bu durumda Katalan bir Avusturyalı olursun.

Kısacası, Türk ve Türkiyeli iki farklı şey. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına da “Türk” deniyor. Ancak “Türk” aynı zamanda bir soyu tanımladığı için başka soyları dışlamış oluyorsun. Diyelim ki ben Beyaz Rus’um. Büyükannem Türkiye’ye göçmüş. Türkiye vatandaşıyım. Bana “Türk” mü diyeceksin? Hayır, “Türkiyeli” demen gerekir.

Umuyorum yardımcı olabilmişimdir.

Başka soruların olursa her zaman beklerim.

GA

4 comments

  1. Serdar

    Merhaba, bunu okurken Hint – Hintli, Yunan – Yunanlı gibi hataları ne kadar sık gördüğüm aklıma geldi.Sanırım devlet ismi uzayınca Hindistanlı’yı kısaltmak gibi bir eğilim var ve bu hata çok yapılıyor.

    Sitenizi yeni keşfettim, çok güzel bir iş yapıyorsunuz. Teşekkürler!

  2. Burak Demir

    Milletlerin varlığına inanmayan, milletleri reddeden birisini düşünerek meseleyi şöyle ele aldım: Türkiye sınırları içinde yaşayan kimse, Türk değil, Türkiyelidir. Kişi Türk’üm derse, bir millete biyolojik bağlarla bağlı olduğunu kabul eder ve bu kabul ediş kişinin görüşüne zıt düşer. Aynısı, dünyanın diğer ülkelerinde yaşayan insanlar içinde geçerlidir. Hint değil, Hindistanlı vb. Fakat burada ülke isimlerini düşünmeden edemiyorum. Türkiye Türk’ün yurdu, Hindistan Hint’in yurdu, Çin (?) gibi şeyler zihnimi bulandırmıyor değil biraz. En iyisi biz, ülkeleri yıkalım! :)

  3. Cucuruk

    Azerbaycan halkına Azeri denmez sayın Gramer Hanım. Azeri İran’da yaşayan Farsi bir halkın adıdır. Azerbaycanlı kardeşlerimiz de bu şekilde çağrılmaktan hoşlanmadıklarını pek çok kez dile getirmişlerdir. Doğrusu Azerbaycanlıdır ancak kendileri Türk’tür. Azerice ya da Azerbaycanca ifadelerine gelecek olursak, birincisi yanlıştır ikincisi de tamamen politiktir.

    YouTube’da konu ile ilgili Ortaylı’nın bir videosu var. “Azeri mi Azerbaycanlı mı” yazmak yeterli olacaktır.

Benim de ekleyeceklerim var!

